Komunikaty
30.08.2024
Zapisy na świetlicę - rok szkolny 2024/25

Wszystkich zainteresowanych zapisami na świetlicę szkolną, ​informujemy iż zgłoszenia przyjmowane będą na świetlicy szklonej dnia 30 sierpnia 2024 roku w godzinach od 15:00 do 17:00 oraz dnia 2 września 2024 roku w godzinach od 8:00 do 12:00.
Szczegóły można znaleźć tutaj

Jakość powietrza

Innowacja pedagogiczna pt. Jesień wokół nas

Od 16 września 2020 roku do 31 stycznia 2021 roku klasa IIIa Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Nowym Targu wraz z wychowawcą Danutą Kapicą realizowała innowację pedagogiczną pod tytułem "Jesień wokół nas".

Innowacja miała charakter metodyczno – programowy, polegała na rozszerzeniu treści programowych zawartych w podstawie programowej. Realizacja odbywała się w ramach edukacji wczesnoszkolnej, a przyświecały jej następujące cele: uwrażliwienie na piękno przyrody jesiennej, poszerzenie wiedzy na temat aktualnej pory roku, zaciekawienie i pobudzenie uczniów do kreatywności i twórczej aktywności. Dzieci chętnie  uczestniczyły w zajęciach realizujących tematy innowacji.
 
Ze względu na COVID – 19 realizacja została przesunięta w czasie, nie zakończyła się tak jak przewidywano w planie.
 
W ramach innowacji zostały zrealizowane następujące tematy:
"Czy to już jesień?” - 16 września była piękna i słoneczna pogoda. Wybraliśmy się do parku na klasowy piknik. Uczestniczyliśmy w grach terenowych z zagadkami. Słoneczna pogoda sprzyjała swobodnym zabawom. 
Celem pikniku było przybliżenie środowiska przyrodniczego jakim jest park. Obserwowaliśmy pierwsze oznaki jesieni, rozpoznawaliśmy drzewa i ich liście.  Z zebranymi w bukiety jesienne, kolorowymi liśćmi oraz darami jesieni wróciliśmy do szkoły. Zebrane dary posłużyły nam do wykonanie kącika przyrodniczego i prac plastycznych techniką frottage. To był miły dzień.
 







































W poniedziałek, 19 października wcieliliśmy się w detektywów tropiących jesień. Spacerując wokół szkoły wykonywaliśmy różne zadania.  Dużo rozmawialiśmy o różnych rodzajach drzew i ich liściach, a także o tym, co mamy dzięki drzewom i w jaki sposób należy je chronić. Były też jesienne zagadki. Obserwowaliśmy pogodę oraz ptaki. Wiemy, jakie kolory dominują jesienią oraz, które ptaki szykują się do odlotu. Przyniesione do szkoły eksponaty związane z tą kolorową porą roku posłużyły nam do wykonania serii doświadczeń. Zaopatrzeni w lupy, spryskiwacz z wodą i suszarkę badaliśmy, gdzie w lesie jest największa wilgotność, nasłonecznienie i siła wiatru. To był bardzo ciekawy dzień.























 
20 października  realizowaliśmy kolejny temat innowacji: ,,Znamy drzewa i ich liście”. Zebrane liście podczas wczorajszego spaceru  posłużyły nam do wykonania  zielników.  
Wiele osób ma problemy z rozpoznaniem najbardziej pospolitych drzew, które możemy spotkać wokół nas. Dlatego postanowiliśmy zrobić jeden wspólny klasowy zielnik złożony z pojedynczych kart przygotowanych przez nas.  Znalazły się w nim liście znanych drzew, które zostały wysuszone, a następnie wklejone i podpisane.  W ten sposób przypomnieliśmy sobie nazwy poznanych drzew, a także poszerzyliśmy  swoje wiadomości w tym zakresie.




















 
W ramach innowacji 21 i 23 października rozmawialiśmy o lesie i o warstwowej budowie lasu. Tym razem naszym zadaniem było stworzenie lapbooków.

Czym jest lapbook?
Lapbook czyli ,,książka tworzona na kolanach”, to teczka tematyczna, w której dziecko umieszcza materiały na dany temat. Swoim wyglądem przypomina książkę z mnóstwem sekretów: przegródki, kieszenie, zakładki, kolorowe karteczki. Nauka staje się ciekawsza, pełna niespodzianek, zagadek. Uczeń rozwija przy tym takie umiejętności jak czytanie, pisanie, rysowanie, kreatywność, logiczne myślenie, koncentrację czy też pogłębia wiedzę      z danego tematu. 

Efektem wspólnego spędzania czasu z rodzicami były kolorowe LAPBOOKI O LESIE I O WARSTWACH LASU. Ta metoda zbierania informacji bardzo się nam spodobała, a przy tym dała dużo radości i zabawy. Praca z lapbookiem nigdy nie jest nudna.
























 
Dzieci bardzo chętnie pracowały tą metodą, gdyż praca z lapbookiem jest bardzo ciekawa i twórcza, daje wiele satysfakcji. Na  pewno nie będzie to ich ostatni lapbook.
 
"Spotkanie z grzybami" – 27 października rozmawialiśmy o grzybach jadalnych i trujących, rozpoznawaliśmy i nazywaliśmy je. Pracowaliśmy z atlasem grzybów. Wiemy, że do lasu nie możemy chodzić sami. Zbieramy z rodzicami tylko te grzyby, które znamy. Podczas zajęć wykonaliśmy plakaty informujące, które grzyby są jadalne, a które trujące.
 























 
Podczas realizacji innowacji pamiętaliśmy o naszej aktywności ruchowej. Do gimnastyki zachęcały nas piosenki "Ruch to zdrowie", "Owocowy blues".
 












 
3 listopada wzięliśmy udział w zajęciach: "Smacznie, zdrowo, kolorowo". Pracując indywidualnie i przestrzegając zasad bezpieczeństwa przygotowaliśmy pyszne sałatki owocowe, które wszystkim bardzo smakowały. Wiemy, że gotowanie i jedzenie wymaga zachowania szczególnej higieny, że nie tylko ręce, ale również owoce i warzywa należy myć przed obieraniem, krojeniem i spożywaniem.
Nasz kolega Szymek przygotował dla nas poczęstunek -  bez dodatku cukru, świeżo wyciskany sok jabłkowo – marchewkowy, mniam, mniam…….
Tego dnia rozmawialiśmy o bezpiecznym użytkowaniu  sprzętu elektronicznego oraz poznaliśmy działanie wyciskarki do soków.
Te zajęcia uświadomiły nam, że dzięki owocom i warzywom mamy energię do nauki oraz lepiej koncentrujemy się podczas lekcji.






























 
"Każdy jest poetą", dzisiaj (4 listopada) na zajęciach mieliśmy okazję twórczo bawić się słowami, wymyślając wiersze na temat urokliwej pory roku, jaką jest jesień. W ten sposób powstało wiele ciekawych, oryginalnych wierszy. Oto efekty naszej  pracy.














 
,,Zdrowo jemy – rymujmy” – ponieważ przepadamy za rymowanymi wierszykami, 7 listopada bawiliśmy się w układanie rymowanek i wierszyków na temat zdrowego stylu życia. Rym i rytm wpływa na rozwój umiejętności słuchania ze zrozumieniem i mówienia. Może też stanowić kryterium klasyfikacji słów np. kot- płot- lot ( wspólny rym) lub pomoc podczas nauki zasad ortografii, gdyż mają często podobny wzorzec pisowni, np. mrówka -makówka, maluje - pracuje.
W tym trudnym dla nas czasie pandemii, rymowanie dało nam chwilę wytchnienia i przyniosło radość z tworzenia.








 
10 lutego zakończyliśmy naszą innowację ,,Jesień wokół nas”.
Podsumowaniem była inscenizacja wiersza Jana Brzechwy „Na straganie”. Przygotowując przedstawienie kształciliśmy umiejętność pracy w zespole, rozwijaliśmy kreatywność i własne zainteresowania.
Przygotowanie krok po kroku przedstawienia i jego prezentacja to nic innego jak zabawa w teatr. Dzięki tej inscenizacji przypomnieliśmy sobie pracę ludzi tworzących przedstawienia teatralne.  Podczas zajęć plastyczno – technicznych wykonaliśmy rekwizyty, które wykorzystaliśmy w przedstawieniu: ilustracje owoców i warzyw, opaski,  napisy: „Jem zdrowo i kolorowo”, "Stragan". Powstała też dekoracja tworząca stragan.
Tego dnia czekała nas jeszcze miła niespodzianka, ponieważ otrzymaliśmy przepiękne książeczki z naszym rymowankami. W wolnym czasie, wspólnie z rodzicami będziemy czytać  i kolorować nasze klasowe dzieło.
 
Efektem naszej pracy w ramach innowacji pedagogicznej jest wydanie książeczki pt: "Zdrowo jemy - rymujemy".
 
Obecna na zajęciach Pani Dyrektor Elżbieta Jankowska skierowała do nas ciepłe słowa i nagrodziła nas brawami.
 





















By odtworzyć poniższe filmiki w trybie pełnoekranowym proszę kliknąc ikonę YouTube.
 
Inscenizacja „Na straganie”

 
Piosenka „Owocowy Blues”

Podczas realizacji innowacji pedagogicznej korzystaliśmy z różnych stron internetowych:
Wędrówki Skrzata Borówki
https://klikankowo.jimdofree.com/
https://www.epodreczniki.pl/
http://www.poznajemydrzewaikrzewy.pl/

 
Ewaluacja:
Wszystkie działania podejmowane w zakresie realizacji innowacji podlegały ewaluacji. Zaangażowanie dzieci było widoczne podczas każdych zajęć. Uczniowie chętnie angażowali się w prace plastyczne, zajęcia tematyczne i dydaktyczne – prezentując w nich zdobytą wiedzę. Ciekawa tematyka inspirowała ich do podejmowania samodzielnych działań i wzbogacała ofertę dydaktyczno-wychowawczą szkoły. Przyczyniła się do wzrostu: umiejętności obserwacji i zadawania pytań u dzieci, umiejętności stawiania przypuszczeń, umiejętności tworzenia teorii na temat przyczyn i skutków zjawisk.
W czasie trwania innowacji była prowadzona dokumentacja – przede wszystkim zdjęcia. Założenia innowacji zostały zrealizowane, a efekty jej realizacji zaprezentowane na stronie internetowej szkoły.  Zostały także przygotowane i przeprowadzone ankiety ewaluacyjne dla rodziców, którzy ocenili bardzo pozytywnie walory prowadzonych działań innowacyjnych.
 
Sposoby ewaluacji:
  • obserwacje uczniów podczas zajęć, spacerów, swobodne wypowiedzi, aktywność podczas działań, obserwacja umiejętności i zaangażowania w sytuacjach zadaniowych, analiza wytworów,
  • ankieta dla rodziców.
 
  wych. Danuta Kapica
Pliki do pobrania